Swoje przygody z farbami zaczynałam jak każdy- z plakatówkami. Gdy troszkę podrosłam dostałam mały komplet akryli. Od razu je pokochałam za żywość barwy i brak brudzenia się i babrania z kolorami pod spodem, jak w przypadku gwaszu czy plakatówek. Są też bardziej poręczne i mobilniejsze w użyciu od olejów. Potem bez zawahania zakupiłam duże tuby farby.
Początki były ciężkie, farba ma zupełnie inny charakter i wymaga innego sposobu malowania. Dla wielu osób jest on na początku nie do przeskoczenia i już na stracie odkładają je na bok. Przyczyna w większości jest podobna: brak umiejętności do tego rodzaju farby. Ale nie martwcie się, problem jak najbardziej jest do rozwiązania.
Przyznam się szczerze, że przy próbie każdych nowych farb z firmy, której jeszcze nie używałam, czuję się jakbym zaczynała malować od początku. Muszę poznać jej konsystencję, napigmentowanie, rozrabialność z wodą i szybkość wysychania. To wcale nie jest tak, że od razu chwyta się farby i działa się cuda. Na początku trzeba nauczyć się narzędzia, a potem oczekiwać, że praca wyjdzie.
Akryl- idealne narzędzie do nauki malowania
Po wyschnięciu akryl nie wybacza. Nie da się zmazać pomyłek, ale można je z łatwością zamalować. Przy nauce malowania trzeba się nastawić, że początki będą niezadowalające i prace mogą wyjść dopiero za którymś podejściem. Akryl wysycha szybko, dzięki czemu możesz składować prace bez długiego czekania aż wyschnie oraz bez strachu przed niszczącą wodą. Nie potrzebujesz także kupować drogich blejtramów, zaopatrz się po prostu w grubszy papier.
Akryl uczy przemyślanego nakładania plam barwnych, daje to idealny fundament do malowania olejami czy akwarelami. Uczysz się także mieszania kolorów na palecie, ponieważ każdy odcień będziesz musiał rozmieszać z osobna.
(Ciekawostka: malowanie odbywa się nie tylko farbą, dotyczy operowania plamą barwną. De Facto kredkami, pastelami czy ołówkiem również można malować. I na odwrót, farbą można rysować, jeżeli opiera się ona na kreskach)
Farba może mieć charakter akwareli, jeżeli rozrobiona będzie większą ilością wody, ale również może być grubo nakładana, kryjąca. Oznacza to, że błędy i pomyłki bardzo łatwo zamalować. Po wyschnięciu farba staję się dość elastycznym plastikiem, więc nie ma możliwość pomieszania z kolorem pod spodem.
Jakie farby i pędzle na początek
Największą sławę wśród początkujących hobbistów mają małe kompleciki farb po 20, a nawet 15ml. Kusi ilość kolorów w porównania do ceny. Nic bardziej mylnego! Kupując takie małe tubki okropnie się przepłaca. Najlepszą inwestycją na początek są tuby mające najmniej 100 ml. Nie musisz kupować od razu całej gamy barw. Wystarczą 3 podstawowe kolory(Żółty, Magenta, Cyan) + biały. Odradzam czerwieni, błędne jest twierdzenie, że jest ona kolorem podstawowym w farbach, Magenta (jak w kolorach CMYK) zalicza się do bazy podstawowej, tak jak w farbach drukarskich. Aby uzyskać czerwień dodajemy do magenty żółtego. Czarnego odradzam kupować w dużej tubie, będzie wprowadzać w błąd początkujących, zamiast przyciemniać prawidłowo za pomocą koloru, będzie odbywać się za pomocą czerni. W efekcie obraz wygląda śmiesznie i płasko. Jeżeli nie czujesz się, aby zrezygnować z czerni- wybierz Czerń Marsową. Ma ona szaro-zielony odcień i jest bardziej naturalna od typowej czerni. O kolorach mogę bardziej się rozpisać innym razem, jest to temat rzeka.
Jeżeli nie pokochasz akryli- nic straconego. Przydadzą się do wszelkich prac handmade, do gruntowania pod oleje... praktycznie do wszystkiego.
I pamiętaj! Nie kupuj farb z najniższej półki. Nie prowadzi to do niczego dobrego. Ich napigmentowanie przeraża, a raczej ich brak. Często są przeźroczyste, więc nie kryją jak trzeba. Mało tego, nie mieszają się prawidłowo, więc jest wręcz pewne, że zniechęcą cię na starcie.
Tutaj kilka firm sprawdzonych przeze mnie w przystępnej cenie i dobrej jakości:
- Daler Rowney Graduate Acrylic
- Maimeri Acrilico
- Talens Amsterdam
- Renesans A'kryl
- Polycolor
- Ferrario Master Acrylic
Osobiście korzystam z W&N Galeria 500ml i tub Maimeri 200ml, napigmentowanie jest po prostu bajeczne, jeszcze nie spotkałam równie dobrych farb akrylowych, chociaż słyszałam od znajomych, ze podobne są też Liqutexy.
I tu was zaskoczę- korzystam głównie z bazy, 4 duże słoje + tubka czerni (kiedy leń przyjdzie, nie chce się ciągać całego, ciężkiego zestawu farb, więc biorę wyłącznie bazę). To wystarcza mi w 100%, chociaż posiadam wcześniej zakupione
tubki z różnych firm i kolorów.
tubki z różnych firm i kolorów.
Co do pędzli polecam kupić syntetyczne o miękkim włosiu. Płaski bardzo szeroki(około 10 cm), płaski średni(około 5 cm), płaski wąski(około 2cm), okrągły i płaski gruby(8), okrągły i płaski cienki(4) to dla mnie podstawa. Do tego mam trochę pędzli do detali.
Jakie wybierzesz- twój wybór, odradzam jednak kupowanie cienkich pędzli na początek.
Nie polecam także do akrylu pędzli ze szczeciny świńskiej, są zbyt sztywne i nie przyjmują tyle farby, co trzeba. Za to pędzli naturalnych po prostu szkoda, akryl niszczy pędzle, więc nie ma sensu wydać 40 zł na jeden pędzel i niedługo potem go wyrzucić.
Firma nie ma znaczenia, najlepiej wybrać się do sklepu plastycznego i samemu wybrać jakie będą pasować najlepiej.
Podłoże pod farby
Tutaj cię ucieszę. Tak jak wspominałam wyżej, nie potrzebujesz żadnego płótna, płyt, czy desek. Wystarczy zwykły, w miarę gruby papier lub karton. Papier wybieraj od około 130g/m , cieńsze mogą mieć problem z farbą i wodą. Oczywiście im grubsze- tym lepsze. Ważne, aby podłoże nie było śliskie- farba musi się czegoś przyczepić, od śliskiego może po prostu odpaść.
W jaki sposób malować
Sposobu malowania akrylem trzeba się nauczyć. Wiele osób marudzi, ze za szybko wysycha, moim zdaniem to zaleta. To jest charakter tych farb, takie zostały stworzone.
Malowanie zaczynamy od dużych plam koloru zmierzając do coraz mniejszych, co nazwane jest laserunkiem. Wyrzućcie z głowy wszelkie wygładzanie barw, wszelkie brusche, blury i tym podobne. W akrylu działamy plamami i nie ma miejsca na ich wygładzanie. Nie ma na to czasu, bo zanim się obejrzycie farba wyschnie.
Plamy różnicuje się odcieniami, im ich więcej, tym bogatszy obraz.
Polecam gruntowanie kolorem przed przystąpieniem do pracy. Obraz będzie ciekawszy, a kolor spójny.
Czego unikać na początku
Przede wszystkim odradzam małe formaty. Akrylem bardzo trudno maluje się małe formaty. Trzeba najpierw dokładnie poznać medium. Farba ma to do siebie, że jest lekko ciągnąca, wręcz 'plastikowa'. Mały format jest do zrobienia, lecz wymagające technicznie. Malowanie zaczynajcie od formatów najmniej A2, B2 i/lub większych. Oczywiście na początku będzie to szok, jeżeli dotychczas malowałeś/łaś na standardowej kartce A4, ale uwierz, będzie lepiej. Paper przyczep do deski i ustaw ją dość pionowo, najlepiej jak masz sztalugę, ale bez niej też dasz radę. Większy format także wymusi na Tobie myślenie plamą barwną od najbardziej rozległej do mniejszej, pomoże w myśleniu od ogółu do szczegółu. Małe A4 daje nam poczucie, że nie ma tak dużo do zrobienia i zaczynamy automatycznie od detalu, co na przyszłość może bardzo zablokować malowanie i dalsze postępy.
Unikaj małych palet, duża paleta da tobie swobodę mieszania i tworzenia dużej ilości odcieni. Może posłużyć za nią deska, szyba czy stara okładka po bloku, ważne aby był to format nie mniejszy jak A3. Praca będzie wtedy łatwiejsza i bardziej komfortowa.
Unikaj także kładzenia farby prosto z tuby. Rozrabiaj kolor z innymi i z wodą. Ale także nie rób zbyt wodnistej farby, bo będzie wszystko płynąć. Z czasem nabierzesz wprawy, potem sam zdecydujesz kiedy i jak rozrobić ją.
Nie nastawiaj się, że od razu wyjdzie arcydzieło. Daj sobie duży margines błędu. Nie sugeruj się, że jeżeli wychodzi tobie malarstwo olejne, gwaszowe czy akwarelowe od razu będziesz umieć malować akrylem. Daj sobie czas, pozwól, aby farba powiedziała wszystko o sobie, nie narzekaj i nie porównuj jej z innymi technikami, zaakceptuj ją taką, jaka jest. Tylko dzięki temu uda ci się jej nauczyć.
To tyle na początek. Mam nadzieję, że w jakimś stopniu pomogłam. Dajcie znać, czy chcecie więcej dowiedzieć się o malarstwie akrylowym, wtedy przygotuję conieco.
Trzymajcie się i do następnego.
Fajnie to opisałaś, ja malowałam przez wiele lat olejami, dawniej bardzo lubiłam tempery, teraz poznaję akwarele. Z jednym tylko się nie zgadzam, moim zdaniem jeśli chodzi o "mikrusie detale", to akryle nadają się do tego tak samo jak oleje czy akwarele. To jest tylko kwestia tego o czym sama piszesz, czyli opanowania tego medium, nabycia umiejętności, wprawy, no i może trochę talentu. Nawet osoby początkujące dzielą się na te, które wolą malować małe formaty z drobnymi detalami, inni dobrze się czują tylko z dużymi. Ja na początku zdecydowanie wolałam mniejsze formaty i szczególiki, później przeszłam na wielkie płótna malowane z rozmachem, a teraz wróciłam znowu do mniejszych. Po prostu chyba warto spróbować i jednego i drugiego, i samemu zdecydować co się bardziej lubi.
OdpowiedzUsuńCo do kolorów to zgadzam się w całej rozciągłości, mam zestawy farb, z których i tak robię własne mieszanki, a najchętniej z tych podstawowych :).
Ja akrylami maluję niemal wszystko, począwszy od małych kolczyków, a skończywszy na dużych drewnianych powierzchniach. Jest to świetna farba do każdej powierzchni i szybko schnie, co jest dużym plusem dla kogoś kto nie ma cierpliwości i czasu;)
OdpowiedzUsuńJa nauczyłam się malować na olejnych xD Niestety, ale za akrylem nie przepadam. Wg mnie szybko traci swój odcień (nawet po zabezpieczeniu), dodatkowo jego zapach mnie zabija.
OdpowiedzUsuńWidzę, że nie tylko ja nie zgadzam się odnośnie małych formatów. Miłuję się w detalach typu pojedyncze włosy na sierści i akryl świetne się do tego nadaje. Najmniejszy pędzel i dobra znajomość farby pozwala na rewelacyjne pracowanie na maleńkich szczegółach. Wymaga to cierpliwości i czasu ale warto bo efekty są fantastyczne.
OdpowiedzUsuńMałe sprostowanie odnośnie małych formatów
OdpowiedzUsuńRacja, można malować detale akrylem, ale tylko rozrobionym wodą, działając jak techniką akwareli. Sama farba jest trochę ciągnąca i sporo trzeba się natrudzić aby wgłębić się w precyzyjny detal, mowa o pociągnięciu pędzla mniejszym jak 1mm. Do małych elementów, modeli i detali powstały specjalne farby akrylowe, mają bardziej płynną konsystencję i nie ma już efektu ciągnięcia się.
Inną sprawą są pędzle, które niestety po jakimś czasie stają się sztywne przez akryl, do małych detalików potrzebny jest giętki i sprężysty pędzel.
Także detal jest możliwy, ale jest to ciężkie do osiągnięcia. Nie widzę sensu w komplikowaniu sobie życia, więc do małych, precyzyjnych prac wybieram gwasze i akwarele. Polecam także to dla początkujących, aby nie zniechęcali się na początku.
Warto także podkreślić, że duży format daje więcej możliwości i pozwala skupić się na plamie barwnej, a nie wchodzeniu od razu w detal.
Wiadomo, dla osoby malujących hobbistycznie nie ma to dużego znaczenia. Wiedza którą podaje wykracza trochę poza i będzie szczególnie przydatna jeżeli ktoś planuje edukację w liceum plastycznym czy asp
W akrylach nie ma znaczenia, czy duży czy mały format, taki jaki kto lubi, i co do detali, zawsze jest jakiś sposób, żeby je namalować. Ja się uczyłam malować na akrylach właśnie, jest to trochę trudna sztuka, ale zaczynałam od małych formatów, a na dużych się po prostu męczyłam. Podstawowe jak najbardziej, żeby uczyć się łączyć i mieszać, bo to podstawa malowania. Zasada z cieniami, żeby nie używać czerni, bo wyjdzie płasko, ma swoje rozwinięcie, do robienia cieni i malowania dalszych planów, używa się chłodnych odcieni.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam.
Szkicownik Cookie